Att verka hållbart är att ta ansvar för en långsiktig fortlevnad. Kraven på ett utvecklat hållbarhetsarbete blir allt tydligare och omfattande på såväl stora och medelstora som mindre företag. Genom att ta rätt stegökar företag sin bärkraftighet på marknaden. HållbarTillväxt AB har utvecklat enkla metoder för att identifiera vilka delar inom det stora området Hållbarhet som är relevant för respektive bolag och dess intressenter.

 Ett systematiskt och väl integrerat hållbarhetsarbete är relevant för alla företag. HållbarTillväxt har identifierat fem olika fokusområden som alla är relevanta, men av olika dignitet beroende på vart ett företag befinner sig i.

Inför Kapitalanskaffning; Ett tydligt integrerat
hållbarhetstänk och ett fungerande ESG-arbete (Environmental Social Governance) är ofta en hygienfaktor för större investerare och ett absolut
krav för de instituitionella kapitalplacerarna.

Effektiv resursanvändning; Hållbar konsumtion och direkta kostnadsbesparingar ger ökad lönsamhet och därmed möjlighet till såväl förbättrad avkastning som tillväxt.

Krav från kunder och användare; Hållbarhetsarbete i form av spårbarhet och transparens i hela värdekedjan är idag en viktig del av såväl offentliga upphandlingar och som del av konsumentens köpbeslut.

Attraktiv arbetsgivare; Ett väl integrerat hållbarhetsarbete gör det lättare att attrahera, rekrytera och behålla kompetens, vilket leder till ökade möjligheter att utveckla företaget och minskade kostnader.

Varumärke; Företag stärker sitt varumärket genom att tydliggöra, kommunicera, respektera och leva efter hållbara värderingar

Ett bärkraftigt företag är ett företag där hållbarhetsarbetet syftar till lika delar för klimatet och socialt ansvarstagande som till varumärket. Tillsammans med HållbarTillväxt får svenska bolag hjälp med att integrera hållbarhetsarbetet i
affären och i den dagliga verksamheten för kunder, medarbetare och kommande generationer.
– Ett bra hållbarhetsarbete handlar inte bara om att arbeta grönare. Det handlar även om det sociala ansvar man tar, och på vilket sätt, samt även hur man utvecklar sitt företag långsiktigt lönsamt. På norska använder man ordet
”bärkraft” vilket är ett bra ord för att belysa vad hållbarhet egentligen handlar om. Vi utgår alltid från företagets affär och hur den kan optimeras och utvecklas över tid, utifrån alla intressenters perspektiv, säger Anna Weiner Jiffer,
grundare av HållbarTillväxt.
– Målsättningen är alltid att skapa en långsiktig, framåtkompatibel, ansvarsfull och lönsam tillväxt. Vi har förmågan att kunna förstå affären och lyfta den, för att skapa långsiktig lönsamhet. Det handlar om såväl kommunikation av det som redan görs som ett lärande och omställning till ett utökat ansvarstagande, systematiskt tänkade och agerande för de flesta företag.

Hållbar Tillväxt AB